Berlin

Som alla säkert har förstått, har jag varit i Berlin i fyra dagar nu på lovet. Tänkte bara berätta lite om vad vi har gjort, och lägga upp lite bilder från resan!

För det första lyfte planet från Skavsta klockan 06.30 i måndags morse, så vi var tvungna att gå upp redan klockan tre på morgonen för att hinna. Jag och Bea var först på plats och roade oss med att sitta och vänta på alla andra... Sen när alla var där och vi skulle checka in, fick vi lite problem först, men det löstes snabbt. Jag stog där och var lite orolig över vikten på min väska, men den vägde bara 11.4 kg så det var lugnt, haha!
Sen var det en stund kvar tills vi fick boarda, så vi åt lite frukost. Men sen var det ju som sagt dags att kliva på planet. Ni som känner mej, vet att jag verkligen HATAR att flyga, men det gick ganska bra. Vi landade ju relativt säkert på Berlins flygplats en timme och tjugo minuter senare.

Vi åkte direkt till det ställe där vi skulle bo, och lämnade väskorna där. Sen var det dags för guidad tur runt om i Berlin! Vi fick bland annat se den del av Berlinmuren som står kvar och Jens (vår guide) berättade massor. Det är konstigt att saker blir mer intressanta då än i klassrummet på historialektioner...
Om jag skulle räkna upp alla platser vi besökte skulle ni med all säkerhet hinna somna. Jag säger bara att jag hade sjukt ont i fötterna efter att ha gått runt i Berlin en hel dag, och längtade mest till sängen på vandrarhemmet, haha!

Tisdagen bestog av shopping i stora lass! Vi skulle ha åkt iväg till ett äventyrsbad, men så blev det inte. Men jag och Bea var nöjda ändå! Vi hittade en affär som hette Clockhouse där kläderna var nästan lika billiga som på Ullared, men var i stil med kläder som finns på typ Vero Moda och sånna ställen. Där köpte jag en urmysig tröja. Ni ska få se sen!

Oj nu börjar inlägget bli långt ser jag ;)

I alla fall. På onsdagen åkte vi ut till Sachenhausen, ett av koncentrationslägrena i Tyskland. Vi hade än en gång med oss guiden Jens, och det blev en riktigt intressant dag. Det är verkligen en speciell känsla att befinna sig på en sån plats. Jag tror inte man förstår ordentligt att det verkligen har hänt innan man har besökt ett läger. Det gjorde i alla fall inte jag. Nu när jag har varit på två olika, inser man att det är stor skillnad och att det hade stor betydelse vart man hamnade. På vissa ställen arbetade bara fångarna, men på Sachenhausen dödade man även människor. Inte i gigantiska gaskammare som på Auschwitz, utan mer systematiskt, en efter en. På platsen som kallades för station z trodde fångarna att de skulle in på en läkarundersökning där man till exempel skulle mäta sig med hjälp av en sån där mätsticka som sitter hos skolsköterskan ni vet? Det om inte visste var att det satt en pistol i mätstickan och att det stog en SS-soldat på andra sidan vägen och sköt dem i nacken.
Det som skrämde mej allra mest var att allt verkade så systematiskt och uträknat. Och det var verkligen som Jens sa flera gånger. Inget lämnades åt slumpen.
Visst är det obehagligt att besöka dessa platser, men man får verkligen ett annat perspektiv på allting. Därför rekomenderar jag verkligen att åka till någon av dessa platser!
Nog om det nu.

Torsdagen blev en sån där dag när man egentligen bara måste fördriva tid. Jag och Bea shoppade lite till (det kommer bilder sen) och sedan satt vi mest och bara väntade. Till slut åkte vi i alla fall tillbaka till vandrarhemmet och hämtade våra väskor och begav oss ut till flugplatsen. Dock var vi där ca fyra timmar innan flyget skulle gå, så vi satte oss ner och väntade, igen. Det tog ungefär två timmar innan vi ens fick checka in väskorna, och sedan åt vi "middag" på Burger King.
Halv tio lyfte planet i alla fall, och vi landade som sagt tjugo i elva på Skavsta igen!

Det var en riktigt trevlig resa, med trevliga människor, men trots det är det skönt att vara hemma igen!
Här är lite av alla bilder som jag tog under resan.


Vår guide Jens i Tunnelbanan


En del av Berlinmuren som fortfarande finns kvar.


Check-Point Charlie


Såhär kan det gå om en liten Bea slänger sig framför kameran i sista sekunden ;)


En gammal kyrka i Berlin, som för övrigt har sjuuuuukt många trappsteg!


En annan kyrka som blev bombad under kriget, det enda som finns kvar är själva kyrktornet,
och dn nya kyrkan står precis bredvid. (Den ser dock inte ut som en kyrka).


Ruinerna av station Z. I bakgrunden ser man ugnarna där kropparna brändes.


Det var lite om min resa det!
Orkade ni läsa allt? ;)

Kommentarer
Postat av: Tomas

Jag orkade läsa allt;:)



Det jag blev mest fascinerad över är



1. Att Sachsenhausen verkar betydligt mer intressant nu, än när jag var där i nian. Det kanske berodde på att man gick i nian, men kanske också på att ni verkade ha en bra guide. Nu blev jag inspirerad att åka dit igen, när man verkligen kan ta det till sig lite mer.



2. Coolt att du har en bild på Berlinmuren från i princip exakt samma ställe där vi tog ett gruppfoto i nian, som jag hittade för bara några veckor sen:O



Vad kul att resan verkar ha varit bra:)



2009-10-30 @ 17:22:53
URL: http://www.metrobloggen.se/sanningenomtomas
Postat av: Myh - Svar till Tomas

Vår guide var svensk och verkligen insatt i historien, då han bott 19 år i Berlin. Han kunde förklara mer ingående, eftersom han träffat människor som suttit på Sachsenhausen och som hade berättat sina egna historier för honom om hur det var. Han var riktigt bra på att förklara så man förstog bra också, tror det hjälpte mycket att han pratade svenska.

2009-10-30 @ 17:39:04
URL: http://inpurepanic.blogg.se/
Postat av: Tomas

Jag förstod nästan att han var svensk och jag tror han var betydligt mer insatt i ämnet och mer tränat i guidning än vad vår högstadielärare var, som agerade "guide" åt oss, detta i kombination med att man som 15-åring kanske inte var så intresserad gjorde nog att upplevelsen inte var lika speciell som för din del. Men jag kommer definitivt att någon gång åka dit igen, det tror jag alla nångång borde göra:)

2009-10-30 @ 21:35:09
URL: http://www.metrobloggen.se/sanningenomtomas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0